Podle Wangyala (2002) mohou mít sny přínos z hlediska duchovní cesty, případně se mohou sny stát duchovní cestou samotnou.
Rozlišují se zde čtyři kategorie z
hlediska možného přínosu snu: zkušenost ze snu, vedení a rady, věštění, předávání učení.
Vzhledem k jeho tvárnosti je ve snu možné učinit vše, co v bdělém stavu
nemůžeme. V rámci zkušenosti můžeme např. léčit zraněnou psychiku,
odstraňovat energetické bloky a střetávat se s temnymi aspekty své
mysli. Co se tyče vedení a rad, jsou sny považovány za místo, kde můžeme
požádat božstva a ochránce o radu tykající se např. diagnózy
onemocnění. Podobně je tomu u věštění, které vychází ze skutečnosti, že
zárodek budoucnosti je již obsažen v přítomnosti. V případě předávání
učení se jedná o sérii snů, kdy navazuje jeden na druhy do té doby, než
dojde k dokonalému předání učení do nejmenších podrobností. (Wangyal,
2002)
Aby člověk dokázal
využít potenciál snů co nejlépe, je vhodné, aby byl lucidní. Úroveň
lucidity může byt různá. „Zcela na povrchu si člověk možná uvědomí, že
se mu zdá sen, ale je málo jasny a on nemá dost sílo ho ovlivnit.
Lucidita se objeví a zase zmizí a logika snu získá nad vědomym záměrem
snícího převahu. Na druhé straně mohou byt lucidní sny až neuvěřitelně
živé, zdánlivě „skutečnější“ než běžná zkušenost v bdělém životě. S
přibyvajícími zkušenostmi získáte ve snu více svobody, pevné hranice
mysli zmizí, a vy budete moci ve snu uskutečnit doslova cokoli, co si
zamanete.“ (Wangyal, 2002, s.140)
Rozvinutí schopnosti
lucidního snění slouží v rámci dzogčhenu kromě již uvedeného k rozvinutí
pružnosti mysli tím, že se ve snu učíme proměňovat vše, co potkáváme.
Tato schopnost nám pak umožňuje snáze překonávat v bdělém stavu lpění a
odpor. „Neexistuje hranice omezující naši zkušenost, kterou by nebylo
možné ve snu zbořit; můžeme dělat, cokoli nás napadne. Když proboříme
navyklá omezení zkušenosti, mysl bude stále pružnější a poddajnější.
Nejdříve rozvíjíme luciditu a pružnost mysli, a pak tuto pružnost
uplatňujeme ve všech oblastech svého života.“ Wangyal navrhuje
následující činnosti, které rozvíjí pružnost mysli a rozšiřují meze
našich možností: změna velikosti, množství, kvality, rychlosti,
dosažení, přeměna, vyzařování, cestování, vidění, setkání, zážitek. V
rámci změny velikosti nabádá k tomu, abychom se změnili do velikosti
komára a následně se stali velkymi jako hora.
Co se tyče množství,
pokud se v našich snech objeví jeden buddha, máme z něj učinit tisíc
buddhů. Naopak z tisíců problémů udělat jediny. V rámci kvality změnit
jakoukoliv negativní emoci v lásku. Z hlediska rychlosti můžeme jeden
okamžik učinit celym světem nebo navštívit sto různych míst v jedné
minutě. Jako příklad dosažení, kde můžeme dokončit vše, co jsme v životě
nedokončili, uvádí Wangyal (2002, s. 145) tento svůj příklad: „Rok
poté, co má matka zemřela, se objevila v mém snu a žádala mě o pomoc.
Zeptal jsem se jí, co pro ni mohu udělat. Podala mi obrázek stúpy a
požádala mě, abych ji pro ni postavil. Věděl jsem, že se mi to zdá, ale
úkol jsem přijal, jako by šlo o skutečnost. V té době jsem byl v Itálii,
kde platí celá řada stavebních omezení a místních nařízení. Nevěděl
jsem, jak získat potřebná povolení, peníze ani pozemek. Napadlo mě tedy,
že se zeptám svych ochránců. Právě to totiž doporučuje Mateřská tantra:
jste-li postaveni před úkol, o němž si myslíte, že jej nedokážete
zvládnout, požádejte o pomoc snové ochránce. Ochránci na mou žádost o
pomoc zareagovali a projevili se.
Ve snu jsem viděl stát
obrovsky strom bódhi, ktery ochránci náhle proměnili ve stúpu. V naší
kultuře věříme, že postavíme-li stúpu pro člověka, ktery zemřel,
pomáháme mu tím vstoupit do dalšího zrození. Má matka byla ve snu
spokojená a já také. Cítil jsem, že jsem pro ni udělal něco důležitého,
co pro ni zřejmě v Indii, kde zemřela, nikdo neudělal. Teď bylo její
přání splněno, a měli jsme z toho oba velkou radost. Tento pocit se
přenesl do mého běžného života.“ V případě přeměny se máme pokusit
změnit v králíka, ptáka, psa, Garudu, draka, v rozlobeného člověka, v
soucitnou bytost, v žárlivce, buddhu atd.
Proces vyzařování se od
přeměny liší pouze tím, že, pokud se proměníme např. v buddhu, máme
vyzařovat mnoho dalších těl, jež mohou prospívat jinym bytostem. Při
cestování máme navštívit všechna místa, po kterych toužíme. V rámci
vidění se můžeme podívat na dělící se buňky, své srdce při práci,
vrcholek Mt. Everestu nebo podívat se na svět očima včely. Setkání
můžeme využít k tomu, abychom se s kymkoliv z minulosti nebo s někym na
vzdáleném místě. Máme možnost prožít jakykoliv zážitek, ktery jsme dosud
nezažili jako projít zdí, dychat jako ryby, létat jako motyl atd.
Wangyal (2002) zároveň upozorňuje, že tyto kategorie jsou pouze
doporučení a nemáme zůstávat u těchto relativních konceptů, ale rozvíjet
své vlastní nápady. Meze možností jsou mezemi naší představivosti.
CELÉ : (s knihou)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Dokud se nerozloučíš se svou osobností, nenajdeš svou individualitu. Individualita je dána existencí, osobnost vnucena společností. Osobnost je sociální pohodlnost.
Společnost nemůže tolerovat individualitu, protože individualita za ní nepůjde jako ovce. Individualita má kvalitu lva a lev kráčí sám.
Ovce jsou vždy ve stádě, doufají, že to bude ve stádě pohodlnější. Stádo jim dává pocit ochrany, bezpečí. Když někdo zaútočí, ve stádě se spíš zachráníš. Ale sám? Jenom lvi chodí sami.
Každý z vás se narodil jako lev. Společnost vás však neustále podmiňuje, programuje vaši mysl jako mysl ovce. Společnost vám dává osobnost: velmi pohodlnou, hodnou a velmi poslušnou osobnost.
Společnost chce otroky, ne lidi, kteří jsou absolutně oddaní svobodě. Společnost chce otroky, protože všechny její pochybné zájmy vyžadují poslušnost.
Starý zenový příběh vypráví o lvu, který vyrostl mezi ovcemi a dokud ho jeden starý lev nepopadl a nepřitáhl k rybníku, kde mu ukázal na hladině jeho vlastní obraz, myslel si, že on sám je také ovcí. Mnoho z nás je jako lev z tohoto příběhu - představa, kterou o sobě máme, nepochází z naší bezprostřední zkušenosti, ale z názoru druhých. "Osobnost" vnucená z vnějšku nahrazuje individualitu, která mohla vyrůst zevnitř. Stáváme se jen další ovcí ze stáda, která se nedokáže svobodně pohybovat, ani si uvědomit svou pravdivou identitu.
Je na čase, aby ses na hladině rybníka podíval na svůj obraz, a osvobodil od všech domněnek, jimiž druzí podnítili tvé myšlení. Tancuj, běhej, poskakuj, křič co tě napadne: cokoli, co probudí spícího lva uvnitř.
Osho One Seed Makes the Whole Earth Green, Kapitola 4