Byly doby, kdy lidé by nebyli za žádnou
cenu dovedli pochopit sami ze sebe, že by soucit a láska mohly náležet
k nejvyššímu vývoji lidské duše. Proto se musely vtělovat do lidských
podob takové duchovní bytosti – k nimž patří například i bódhisattvové –
které byly s to přijímat zjevení sesílaná z vyšších světů, jak působí
síla soucitu, jak působí síla lásky, a které dovedly lidem sdělovat, jak
se mají chovat v soucítění a lásce, protože lidé ještě nebyli zralí
chápat to z vlastních sil. To, co dnes lidé poznávají svou vlastní silou
jako vznešenou ctnost soucitu a lásky, to, k čemu se dnes pozvedá
mravní smysl člověka, tomu museli být po mnoho a mnoho epoch vyučováni
z nebeských výšin. A učitelem lásky a soucitu v dobách, kdy lidé ještě
nebyli s to chápat povahu soucitu a lásky, byl onen bódhisattva, který
se potom naposled vtělil v Gautamovi Buddhovi.
Tehdy, když se narodil, byl Gautama Buddha
ještě bódhisattvou. To znamená, že se objevil jako bytost na tom
stupni, k jakému se vyvinul ve svých předchozích inkarnacích. On sám,
kterého obyčejně nazýváme „Buddha“, se tedy narodil svému otci
Suddhódanovi a své matce Májádéví jakožto bódhisattva. Ale protože se
narodil jako bódhisattva, měl jako dítě schopnost jasnozření na vysokém
stupni. Byl schopen nahlížet do hlubin bytí, byl schopen vidět všechny
ty astrální mocnosti, které jsou původci divokých,
bouřlivých,stravujících vášní.
Jeho rodina ho chránila před tím, aby
spatřil vnější svět v jeho fyzické zkaženosti a v jeho útrapách
a bolestech. Uzavřen v paláci, ochraňován před vším, byl hýčkán
a rozmazlován, protože se jeho rodina podle panujících předsudků
domnívala, že to náleží jeho stavu.
Ale následkem tohoto odříznutí od světa
se u něho tím více projevovala síla vnitřního zření. A zatím, co byl
pečlivě střežen, aby se k němu nepřiblížilo nic, co by připomínalo nemoc
a bolesti, měl ve svém uzavření otevřený duchovní zrak pro astrální
obrazy. Tak se kolem něho vznášely marnivé astrální vidiny všeho toho,
co člověka stahuje v divokých vášních hloub a hlouběji.
Každý jednotlivý obraz jako by ho pudil
ven, aby spatřil svět, aby takříkajíc opustil svoje vězení. Vedla ho
nutkavá síla v jeho duši, neboť v něm, v bódhisattvovi, žila vznešená
síla ducha. Žila v něm právě ta duchovní síla, jež souvisí s posláním
tlumočit lidstvu celou sílu soucitu a lásky a všeho, co s tím souvisí.
Proto se musel sám naučit znát lidstvo ve světě, musel je poznat právě
v tom světě, v němž bylo schopno prožívat učení o soucitu a lásce svým
mravním smyslem. Musel poznat lidstvo v jeho fyzické existenci. Musel
vystoupit vzhůru a stát se z bódhisattvy buddhou, být člověkem mezi
druhými lidmi. To mohl jenom za předpokladu, že se odvrátil ode všech
schopností, jež mu zůstaly z dřívějších inkarnaci, že sestoupil až na
fyzickou úroveň, aby v ní žil s lidmi.
Když tak jednou unikl stěnám svého
palácového vězení, nalezl starého muže, starce. Do té doby ho směly
obklopovat pouze obrazy mládí; měl věřit, že se na světě kromě kypící
síly mládí nevyskytuje nic jiného. Nyní, na onom starci poznal, jak se
na fyzické úrovni projevuje stáří. A dále teď potkal člověka nemocného,
a pak spatřil mrtvé lidské tělo, čili poznal smrt ve fyzickém světě. To
všechno teď vystupovalo před jeho duši, když se mohl doopravdy
rozhlédnout po fyzickém světě.
Velmi příznačnou zmínku o tom, kým Buddha
vlastně je, nacházíme v legendě, která je opět pravdivější než jakékoli
výklady vnější vědy a která vypravuje: Když Buddha vyjížděl ven
z královského paláce, jel na koni, který se tak velice roztesknil nad
tím, že Buddha nyní chtěl opustit vše, do čeho se narodil – že samou
lítostí nad tím zemřel a že pak byl vzat vzhůru jako duchovní bytost do
duchovního světa. – V tomto obraze je vyjádřena hluboká pravda. Je tady
užito právě obrazu koně pro určitou lidskou duchovní sílu,schopnosti,
které jsou člověku ještě dány shůry, které člověk nevyvinul sám
z vlastního nitra.
Když Buddha vykročil ven z královského
paláce, nechal ty schopnosti, které se nevyvinuly z nitra duše samé, za
sebou. Ponechává je v duchovních světech, z nichž ho napořád vedly. To
je naznačeno oním koněm, jenž umírá ze zármutku, když ho Buddha opouští,
a jenž je pak přenesen do duchovního světa.
Ale pouze krok za krokem se Buddha může
stávat tím, čím se ve své poslední pozemské inkarnaci měl stát. Musí se
totiž teprve naučit znát v oblasti fyzické existence to, co jako
bódhisattva znal jenom z duchovního náhledu. Seznámí se nejprve se dvěma
učiteli. Jeden je představitelem onoho staroindického názoru na svět,
jenž se označuje za filosofii sánkhja, druhý je představitelem filosofie
jógické. S těmito oběma se Buddha seznámí a zahloubá se do toho, co mu
jsou s to poskytnout. Žije v tom. Neboť každá sebe vyšší bytost musí se
teprve krok za krokem vpravovat do těch vnějších věcí, které si lidstvo
ve vnějším světě zatím vydobylo. I když se tomu takový bódhisattva
dokáže naučit rychleji – ale i on se tomu musí teprve učit. I kdyby se
onen bódhisattva, který žil asi pět nebo šest století před naším
letopočtem, narodil dnes, musel by – tak, jako se děti učí ve škole –
nejprve dohnat to, co se mezitím událo na Zemi, zatímco on žil
v nebeských výšinách. Tak se musel i Buddha seznámit s tím, co se událo
od jeho posledního vtělení na Zemi.
A tak se učil znát od jednoho z těch
učitelů filosofii sánkhja, od druhého filosofii jógickou. Tak mohl nabýt
nejprve přehledu o světových názorech, které v té době pro leckoho
řešily záhady života, a mohl poznávat, co prožívala duše, když na sebe
dala působit těmto názorům.
S filosofií sánkhja mohl do sebe přijmout
filosofický názor o světě, skloubený jemnou logikou. Ale čím více se do
něho vžíval, tím méně mu dostačoval. Bylo to nakonec jen jakési jemné
předivo, a nebyl v něm živoucí život. Cítil, že zdroje pro to, co měl
v této inkarnaci vykonat, musí získat odjinud než z tradiční filosofie
sánkhja.
To druhé byla filosofie jógická, jak ji
známe z podání Pataňdžaliho, hledající spojení s božstvem pomocí jistých
vnitřních duševních dějů. Tak se nořil i do filosofie jógy, přijal ji
do sebe, učinil z ní část své bytosti; ale ani tato filosofie ho
neuspokojovala, neboť poznal, že to je něco, co se jen traduje z dávných
dob, kdežto lidé by měli již nabývat jiné schopnosti; tj. musí dospět
sami v sobě k mravnímu vývoji.
Když si Buddha vyzkoušel filosofii jógy ve
vlastní duši, viděl, že ani ona nemůže být zdrojem pro jeho tehdejší
poslání.Nato se dostal do kraje, kde žilo pět poustevníků. Cestou
nejpřísnějšího sebeovládání, sebetrýzněním a odříkáním, se snažili
proniknout k tajemstvím existence. I tuto cestu si Buddha vyzkoušel, ale
i o ní si řekl, že mu nemůže být zdrojem pro jeho tehdejší poslání. Po
nějakou dobu podstupoval sám všechna ta odříkání a sebetrýznění, jak je
prováděli oni mnichové. Hladověl tak jako oni, aby z lidského života
zapudil tělesnou žádostivost a aby tím vyvolal hlubší síly, které se
uplatňují v duši právě tehdy, když tělo je oslabeno půstem, a jež pak
mohou vést z hlubin lidské tělesnosti rychle do duchovního světa.
Ale právě protože Buddha už dosáhl onoho
svého vývojového stupně, nebezpečí, jemuž by byli vystaveni, kdyby
chtěli pronikat do duchovního světa jenom postními cvičeními a vnějšími
prostředky, aniž by v sobě vytvořili nezbytný základ mravního smyslu,
činného v nitru člověka samého.
Tak Buddha ještě jako bódhisattva pronikl
až k oněm dvěma mezním bodům lidského vývoje, kterým by se měl člověk
pokud možno úplně vyvarovat, právě protože není bódhisattvou.
Přeložíme‑li si to do obyčejné lidské řeči, můžeme říci:
„Nejvyšší vědění je něco nádherného,
nejvyšší vědění je něco krásného. Ale přibližuj se k němu s čistým
srdcem, s ušlechtilým smýšlením, s očištěnou myslí, jinak se tě zmocní
ďábel povýšenosti, ješitnosti a ctižádosti.“
– A druhé poučení zní:„Nepokoušej se
vniknout nějakou vnější cestou, sebetrýzněním nebo půstem, do duchovního
světa, ale očisti nejprve příslušným způsobem svůj mravní smysl, jinak
k tobě přistoupí pokušitel z jiné strany.“ – To jsou ona dvě
poučení, jimiž nám Buddha svítí na cestu až do naší doby. Tak nám Buddha
v době, kdy byl ještě bódhisattvou, říká to, co patří v nejvlastnějším
smyslu k jeho poslání. Neboť přinášet lidstvu tento mravní smysl
v dobách, kdy lidé ještě nebyli schopni ho v sobě rozvíjet z vlastního
srdce, to bylo vždycky jeho posláním. Proto, když poznal nebezpečí
asketismu pro lidstvo, opustil těch pět poustevníků a odešel tam, kde se
mohl způsobem přiměřeným naší dnešní době vnitřně pohroužit do těch
schopností lidské přirozenosti, jež je možné v sobě pěstovat bez staré
jasnozřivosti, dožívající ještě jako dědictví minulosti. V tomto
vnitřním pohroužení mohl nyní dokázat to nejvyšší, co kdy lidstvo bude
schopno těmito schopnostmi dokázat.
Pod stromem bódhi – stromem poznání –
v devětadvacátém roce života, když opustil cestu jednostranné askeze,
vzešly mu pak v sedmidenní kontemplaci ony velké pravdy, ty, které
člověku zazáří, když usiluje, aby si osvojil v tichém vnitřním pohřížení
to, co mu mohou dát nynější lidské schopnosti. Tehdy se před ním
otevřely ony velké nauky, jež pak lidem hlásal jako takzvané „čtyři
pravdy“, a ono velké učení soucitu a lásky, jak je hlásal v „osmidílné
stezce“. Do dějin lidstva vstoupily tehdy, když pod stromem bódhi se
bódhisattva Indů stal z bódhisattvy Buddhou.
Tehdy poprvé v lidstvu vyklíčily nauky
o soucitu a lásce jakožto vlastní lidská schopnost, a od oné doby jsou
lidé s to vyvíjet sami ze sebe soucit a lásku.
To je to podstatné.
Proto řekl Buddha ještě krátce před smrtí svým důvěrným žákům:
„Netruchlete
nad tím, že Mistr vás opouští. Něco vám tu zanechávám. Zanechávám vám
tu zákon moudrosti a zákon kázně; ty vám budou v budoucnu nahrazovat
Mistra.“ – To neznamená nic jiného než: Až doposud vám bódhisattva vštěpoval to, co je vyjádřeno
těmito zákony; nyní, když svou inkarnací dosáhl spojení se Zemí, může
se stáhnout zpátky. Neboť to, čemu dříve bódhisattva učil lidstvo, bude už nyní pohříženo do vlastního srdce člověka a člověk to bude moci rozvíjet z vlastního srdce jako náboženství soucitu a lásky.
To se
tedy událo ve staré Indii, když se v sedmidenní niterné kontemplaci stal
bódhisattva Buddhou. Tomu také učil v nejrůznějších formách své žáky,
kteří byli shromážděni kolem něho.
R.STEINER- Úloha bódhisattvů a Buddhova.
©2012 Připravila: VĚRA pro http://novazeme2010.ning.com
Žádné komentáře:
Okomentovat
Dokud se nerozloučíš se svou osobností, nenajdeš svou individualitu. Individualita je dána existencí, osobnost vnucena společností. Osobnost je sociální pohodlnost.
Společnost nemůže tolerovat individualitu, protože individualita za ní nepůjde jako ovce. Individualita má kvalitu lva a lev kráčí sám.
Ovce jsou vždy ve stádě, doufají, že to bude ve stádě pohodlnější. Stádo jim dává pocit ochrany, bezpečí. Když někdo zaútočí, ve stádě se spíš zachráníš. Ale sám? Jenom lvi chodí sami.
Každý z vás se narodil jako lev. Společnost vás však neustále podmiňuje, programuje vaši mysl jako mysl ovce. Společnost vám dává osobnost: velmi pohodlnou, hodnou a velmi poslušnou osobnost.
Společnost chce otroky, ne lidi, kteří jsou absolutně oddaní svobodě. Společnost chce otroky, protože všechny její pochybné zájmy vyžadují poslušnost.
Starý zenový příběh vypráví o lvu, který vyrostl mezi ovcemi a dokud ho jeden starý lev nepopadl a nepřitáhl k rybníku, kde mu ukázal na hladině jeho vlastní obraz, myslel si, že on sám je také ovcí. Mnoho z nás je jako lev z tohoto příběhu - představa, kterou o sobě máme, nepochází z naší bezprostřední zkušenosti, ale z názoru druhých. "Osobnost" vnucená z vnějšku nahrazuje individualitu, která mohla vyrůst zevnitř. Stáváme se jen další ovcí ze stáda, která se nedokáže svobodně pohybovat, ani si uvědomit svou pravdivou identitu.
Je na čase, aby ses na hladině rybníka podíval na svůj obraz, a osvobodil od všech domněnek, jimiž druzí podnítili tvé myšlení. Tancuj, běhej, poskakuj, křič co tě napadne: cokoli, co probudí spícího lva uvnitř.
Osho One Seed Makes the Whole Earth Green, Kapitola 4