Z anglického originálu přeložila Klára K., korektury Noira, 2010. Autorem článku je druid Brandon Newberg z tradice Ár nDraoícht Féin.
V tomto článku:
Deprese v kontextu pohanské spirituality
Způsobuje okultní praxe depresi?
Deprese jako šamanský vision quest
C. G. Jung o endogenní depresi
Magie proti depresi
Deprese a šamanská "ztráta duše"
( úryvek) :
Tato esej prezentuje některé z nejužitečnějších informací, které lze najít o vztahu deprese a pohanských duchovních cest. Obsidianin průzkum se zabýval otázkou, zda okultní cesta pomáhá nebo ztěžuje boj s depresí. Teorie Jonathana Zuesse týkající se depresivní odpovědi na hledání vizí nabízí výchozí bod pro zapojení deprese do širšího holistického pohledu na svět. Teorie Carla Junga o endogenní depresi jako bloku v hledání sebe sama dává další základy pro nalezení integrovaného přístupu k depresi. S magickou praxí se náš přístup přesunul od teorie k přímé akci. Metafyzická teorie ztráty duše v současném šamanismu poskytuje čistě pohanské vysvětlení deprese v kombinaci s praktickou léčbou. Tyto teorie rozmanitou zásobu zdrojů, ze kterých lze čerpat ve snaze o integraci obou témat, ačkoliv se zatím nevyvinulo obecně sdílené přesvědčení v rámci pohanské komunity. Na jednotlivcích závisí, aby nalezli své vlastní chápání deprese v souvislosti s jejich duchovní cestou.
Rád bych zakončil tuto esej ostrou citací Linny Landstrret z pohanského magazínu Wild Ideas:
"Proč někteří z nás zakouší více ze společně sdílené temnoty, to nevím. Ale vypadá to, že se to neúměrně často stává tvůrčím, inteligentním a/nebo duchovním lidem a mám tendenci si myslet, že vlohy k prožívání deprese jsou těmito kvalitami vymezeny. Lidé, kteří jsou více uvědomělí, více senzitivní, žijí více naplno, zažívají temnou stránku života s mnohem větší intenzitou, protože máme kapacitu zažít všechno s větší intenzitou! A překvapujícím způsobem to může být stejně tak požehnání jako prokletí – ačkoliv sama vím, že to tak v danou chvíli nepociťuji!"CELÉ :
http://www.carovnezrcadlo.cz/samanismus/deprese-duchovni-pristup
STAV, KTERÝ JE NAZÝVÁN ZTRÁTOU DUŠE
ROZHOVOR S DUCHOVNÍM LÉČITELEM ROBERTEM MOSSEM: "Větrný kůň" aneb sen lidské Duše o Návratu Domů
13.08.12 Robert Moss
Byl jsem poučen australskými šamany o tom, že stav, který je nazýván „ztrátou Duše“, nemusí pochopitelně ani zdaleka vyústit v tak tragický rozměr. Ve skutečnosti existují různorodé méně přímočaré a méně intenzivní profily „ztráty Duše“, které velmi často souvisí s tím, že dotyčný jedinec není ochoten přijmout situaci, když jistá konkrétní cesta směřování našeho Ducha je na úkor cesty jiného druhu nebo typu. Lidská bytost mnohdy neumí přijmout fakt, že se nelze držet silově několika směrů najednou a že výběr jednoho často souvisí s přirozenou ztrátou druhého. Míra nepochopení těchto životních principů souvisí s mírou následného vnitřního utrpení, které může dosáhnout intenzity, která bývá označována výrazem „ztráta Duše“. Tento stav bývá vždy přechodného charakteru, pokud tedy nevyústí v ten nejdramatičtější scénář, a vždy bývá součástí těch nejcennějších zkušeností, které může naše osobnost během inkarnace přijmout. V podstatě platí pravidlo, že jistým druhem zkušenosti „ztráty Duše“ prochází každý lidský jedinec.CELÉ: http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/6248-rozhovor-s-duchovnim-lecitelem-robertem-mossem-vetrny-kun-aneb-sen-lidske-duse-o-navratu-domu-1/
SOUVISEJÍCÍ:
http://www.google.cz/#fp=4f3f66c1421efb09&q=deprese+duchovn%C3%AD+p%C5%99%C3%AD%C4%8Dina
Žádné komentáře:
Okomentovat
Dokud se nerozloučíš se svou osobností, nenajdeš svou individualitu. Individualita je dána existencí, osobnost vnucena společností. Osobnost je sociální pohodlnost.
Společnost nemůže tolerovat individualitu, protože individualita za ní nepůjde jako ovce. Individualita má kvalitu lva a lev kráčí sám.
Ovce jsou vždy ve stádě, doufají, že to bude ve stádě pohodlnější. Stádo jim dává pocit ochrany, bezpečí. Když někdo zaútočí, ve stádě se spíš zachráníš. Ale sám? Jenom lvi chodí sami.
Každý z vás se narodil jako lev. Společnost vás však neustále podmiňuje, programuje vaši mysl jako mysl ovce. Společnost vám dává osobnost: velmi pohodlnou, hodnou a velmi poslušnou osobnost.
Společnost chce otroky, ne lidi, kteří jsou absolutně oddaní svobodě. Společnost chce otroky, protože všechny její pochybné zájmy vyžadují poslušnost.
Starý zenový příběh vypráví o lvu, který vyrostl mezi ovcemi a dokud ho jeden starý lev nepopadl a nepřitáhl k rybníku, kde mu ukázal na hladině jeho vlastní obraz, myslel si, že on sám je také ovcí. Mnoho z nás je jako lev z tohoto příběhu - představa, kterou o sobě máme, nepochází z naší bezprostřední zkušenosti, ale z názoru druhých. "Osobnost" vnucená z vnějšku nahrazuje individualitu, která mohla vyrůst zevnitř. Stáváme se jen další ovcí ze stáda, která se nedokáže svobodně pohybovat, ani si uvědomit svou pravdivou identitu.
Je na čase, aby ses na hladině rybníka podíval na svůj obraz, a osvobodil od všech domněnek, jimiž druzí podnítili tvé myšlení. Tancuj, běhej, poskakuj, křič co tě napadne: cokoli, co probudí spícího lva uvnitř.
Osho One Seed Makes the Whole Earth Green, Kapitola 4