Lidé se pokoušeli již
odedávna získat odpovědi na své otázky. Dříve bývalo velice oblíbené
dotazovat se věštby. Věštění je staré jako lidstvo samo. Téměř ve všech
kulturách vznikly již velice brzy nejrůznější metody, techniky a cesty,
s jejichž pomocí mohli lidé alespoň krátce nahlédnout do blízké nebo
vzdálené budoucnosti. Na začátku si byl člověk vědom své absolutní
závislosti na přírodě. Bylo pro něj životně důležité porozumět řeči
přírody. Blesky a hromy byly předznamením deště, bezmračné západy slunce
ohlašovaly chladné noci a vlhké letní ráno slibovalo lepší úrodu hub
než ráno suché. Měl-li kolem sebe měsíc závoj, pak se dal následujícího
dne očekávat déšť, na což ostatně odkazovali i ptáci létající těsně při
zemi. Člověk se postupně naučil těmto znamením porozumět, a byl se tak
schopen včas připravit na události, jež ho v budoucnu očekávaly. To byl
velice důležitý krok k osvícenému člověku.
Bezpočet
věšteckých technik našich předků byl symbolem jejich začlenění
do kosmického pořádku a pro jejich spojení s transcendentem. Nejznámější
věštby všech dob pocházelo pravděpodobně z Delf.
To nejpodstatnější na tomto
Delfském věštění byla skutečnost, že toto čtení osudu vyzývalo tazatele,
aby sám přemýšlel a rovněž sám učinil rozhodnutí. Neodnímalo mu právo
rozhodnout se, nýbrž mu ukázalo cestu a nechalo ho se touto cestou také
vydat.
Důležitým předpokladem pro
pochopení věštby a pro získání toho správného vědomí bylo očištění.
Člověk se tedy před tímto aktem musel očistit. To znamenalo: „Vstup jako
čistý do svatostánku čistého Boha poté, co jsi smočil svou duši pod
pramenitou vodou.” Tak bychom se měli i my při vstupu do života postarat
o to, abychom měli čisté vědomí. A to znamená, že budeme v souladu
se sebou samým. Pokuste se někdy během následujících dní zvýšit ještě
trochu své vědomí. Můžete toho dosáhnout tak, že budete meditovat. Možná
se dostanete ještě o krok vpřed a budete dbát také o to, abyste nebyli
v harmonii pouze se sebou samým, ale abyste se sladili i se svým okolím,
a nacházeli se tak v té správné atmosféře. Zahrňte tak zcela jednoduše
své okolí do vlastního zaměřeného a láskyplného vědomí.
V tomto vědomí přestaneme
být pouhými účastníky našeho života a ujasníme si, že jsme také těmi,
kdo náš život určují. Přispíváme svým dílem. Převezměme zodpovědnost
za celek, pak nám bude souhlasit vše, od jednoho okamžiku k druhému.
Sedm moudrostí věštby
Pokud se chtěl člověk otázat věštby z Delf, byl tak již v atriu konfrontován s těmito sedmi moudrostmi.
První moudrost zněla: Poznej
sebe sama. Z této moudrosti se vlastně dalo odvodit již všechno
ostatní. Jakmile jsem poznal sebe sama, poznám i svůj cíl. Jestliže znám
svůj cíl, pak vím cestu; pokud vím cestu, pak znám kroky; znám-li
kroky, pak už potřebuji jenom konat.
Pokud člověk přijal tuto první moudrost do svého nitra (často si na to nechával čas celý den), pak se člověk musel vypořádat s moudrostí číslo dvě: Všechno
plyne (Panta Rhei). Za tím se skrývá poznání, že se každým okamžikem
ocitáme v nějaké nové situaci. Nic není přesně takové, jako to bylo
předtím. Všechno plyne, všechno se odehrává, všechno se mění.
Když si člověk uložil tuto moudrost hluboko do svého nitra, mohl postoupit k moudrosti třetí: Užívej
dne (Carpe Diem). Využij dne, využij času, užívej života. To se zdá být
v dnešní době obzvláště aktuální. Zamyslete se někdy nad tím, jak oněch
dvacet čtyři hodin každého dne využíváte. Co všechno se za tuto dobu
odehraje ? Kolik z tohoto času si rezervujete pro uvažování o sobě
samých ? Kolik času vám zbude na to, abyste se zabývali sami sebou ?
Kolik z tohoto času vyplýtváte na zcela nepodstatné věci ? Rozptýlíte
se také někdy něčím ? Měli bychom to dělat přesně naopak. Neměli bychom
se nechat „rozptylovat”, ale soustředit se na to podstatné.
Čtvrtá moudrost, s níž se člověk musel vypořádat, zněla: Všechno
je pomíjivé. To znamená, že velkou část našeho jednání nečiníme pro
sebe, nýbrž pro ono Já, o němž si myslíme, že jsme. Toto jednání je ale
pomíjející, a tím pádem také někdy zbytečné.
Poté člověk dospěl k páté moudrosti: Spěchej
pomalu !Vyšetřeme si tedy pokaždé alespoň trochu času na uvažování
o sobě. To jsou okamžiky, kdy se ohlédneme zpět, kdy bilancujeme a kdy
zkoušíme, jestli jsme stále ještě v harmonii se sebou samým.
Před mnoha lety jsem si koupil hodinky? Vždy po několika hodinách zapípaly, aby mne upomněly: „Jak uvědomělý právě teď jsem ?”
Jsem v tomto okamžiku
v souladu se sebou samým ?” Pokud tomu tak nebylo, mohl jsem své vědomí
rychle poopravit, a postarat se o to, aby vše ladilo.
Šestá moudrost zněla takto: Nic
se nemá přehánět ! I kdybychom důsledně dodržovali pouze tuto moudrost,
dosáhli bychom v konečném výsledku toho největšího souladu. Pokud
budeme dělat všechno tak akorát, pak budeme v harmonii se sebou samým.
Pak bude sladěno naše jednání, náš osud, náš život. Pak bude souhlasit
opravdu všechno.
Sedmá moudrost pak říkala toto: Osudu
se nemůže nikdo vyhnout. Tato moudrost však bývala často interpretována
chybně. Často se vysvětlovala jako: „Svému osudu člověk neuteče”.
To vedlo k fatalizmu, tedy k takovému postoji, kdy se člověk snadno
vzdal a přestal jednoduše jednat, protože přijímal svůj osud jako
nezvratitelnou moc.
Chápal toto
poselství například takto: „Tady se nedá nic dělat, to je prostě osud
nebo karma, osudu se nemůže nikdo vyhnout.” Svému osudu se však
dá utéct, je možné ho změnit, každým okamžikem.
Pokud se tazatel po celý den
očišťoval, usměrňoval své vědomí, konfrontoval se s těmito sedmi
moudrostmi a zapojil je i do svého života, vlastně už pak nemohl mít
žádné otázky. Na každou otázku dostal prostřednictvím těchto sedmi
moudrostí odpověď. Těchto sedm moudrostí delfské věštby můžeme tedy
shrnout do jediné věty: Každou hádanku musíme řešit z nitra. Neboť
všechno, co k nám přijde, k nám přichází skrze naši osobu.
Delfská věštba
už neexistuje. Naši rodiče a prarodiče zvolili jinou cestu. Někteří
chodili k jasnovidci, jiní ke kartářce, k cikánce, která věštila
budoucnost z kávové sedliny nebo k moudré ženě, jež se podívala do své
křišťálové koule, z které byla schopna předpovídat budoucnost. To jsou
pouhé prostředky sloužící ke koncentraci. Ve skutečnosti to dovede
každý.
Člověk pouze
potřebuje získat cit pro energie a naučit se v nich číst. Neboť to,
co je, určuje to, co bude. To, co je teď, se dá rozpoznat právě nyní.
Naši prarodiče sáhli také často po Bibli, když
potřebovali znát odpověď na nějakou svou otázku. Dnes by si člověk
nejspíše vzal k ruce jakoukoliv knihu. Můžete to hned vyzkoušet i vy:
vezměte si z poličky nějakou knihu, předem si zvolte libovolnou stránku
a řádku a otevřete knihu přesně tam. Před tím, než knihu otevřete a než
začnete číst, položte si nějakou důležitou otázku a vryjte si ji hluboko
do vašeho vědomí.
Kurt Tepperwein Zásady štěstí - Porozumět poselstvím života
ZDROJ A SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
KNIHOVNA S KNIHAMI KURTA TEPPERWEINA:
Žádné komentáře:
Okomentovat
Dokud se nerozloučíš se svou osobností, nenajdeš svou individualitu. Individualita je dána existencí, osobnost vnucena společností. Osobnost je sociální pohodlnost.
Společnost nemůže tolerovat individualitu, protože individualita za ní nepůjde jako ovce. Individualita má kvalitu lva a lev kráčí sám.
Ovce jsou vždy ve stádě, doufají, že to bude ve stádě pohodlnější. Stádo jim dává pocit ochrany, bezpečí. Když někdo zaútočí, ve stádě se spíš zachráníš. Ale sám? Jenom lvi chodí sami.
Každý z vás se narodil jako lev. Společnost vás však neustále podmiňuje, programuje vaši mysl jako mysl ovce. Společnost vám dává osobnost: velmi pohodlnou, hodnou a velmi poslušnou osobnost.
Společnost chce otroky, ne lidi, kteří jsou absolutně oddaní svobodě. Společnost chce otroky, protože všechny její pochybné zájmy vyžadují poslušnost.
Starý zenový příběh vypráví o lvu, který vyrostl mezi ovcemi a dokud ho jeden starý lev nepopadl a nepřitáhl k rybníku, kde mu ukázal na hladině jeho vlastní obraz, myslel si, že on sám je také ovcí. Mnoho z nás je jako lev z tohoto příběhu - představa, kterou o sobě máme, nepochází z naší bezprostřední zkušenosti, ale z názoru druhých. "Osobnost" vnucená z vnějšku nahrazuje individualitu, která mohla vyrůst zevnitř. Stáváme se jen další ovcí ze stáda, která se nedokáže svobodně pohybovat, ani si uvědomit svou pravdivou identitu.
Je na čase, aby ses na hladině rybníka podíval na svůj obraz, a osvobodil od všech domněnek, jimiž druzí podnítili tvé myšlení. Tancuj, běhej, poskakuj, křič co tě napadne: cokoli, co probudí spícího lva uvnitř.
Osho One Seed Makes the Whole Earth Green, Kapitola 4